torsdag 13 september 2012

Vardagen

Nu börjar vardagen på riktigt här i Grekland efter sommaren. Livet är inte bara sol och bad utan plånboken kallar. Jag har börjat lite smått att arbeta på "svensk"jobbet och vi väntar nu på respons. Det andra jobbet har runnit ur sanden, de har inte visat tillstymmelse att ens öppna kontoret här i området. Lite tråkigt när de lovar guld och gröna skogar bara sådär. Tyvärr så är det vanligt här nere, man håller inte i sitt ord utan det är bara prat. Jag är nog fortfarande för svensk, jag måste börja "greka" till mig.
Nu börjar strejkerna komma i gång från ännu fler arbetsgrupper och jag vet inte hur ska det gå här i vinter. Trojkan säger att vi ska jobba 6-dagars vecka för en ytterligare sänkt lön? Är inte grekerna människor längre eller tror man att vi kan leva och betala räkningar med hjälp av solen. Kan svensken leva på 7500:- i månaden och försörja sin familj? Jag skulle vilja ha ett svar på det för så är verkligheten här nere för dom som inte förstår läget. Jag börjar snart att skämmas för att vara svensk för de uttalanden de gör i norra Europa och Skandinavien om Grekland och grekerna.

Tur är att krisen ljusas upp av två små ett-åringar som kommer på söndag från Kreta. Då blir det livat igen i huset och hela familjen kommer att vara här i två veckor med pendling till Korfos emellanåt.


8 kommentarer:

  1. Visst har hösten kommit nu när strejkerna börjar.
    Här hos oss får lärarna 650€ i månaden!! Ingen kan leva på det!Barnen från byarna har ingen skolskjuts,om föräldrarna ej kan ta dem till skolan får de stanna hemma.Vad ska det bli av allt detta??
    Vilka sötnosar du får gosa med :-) så underbart.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en tung höst och vi får ta en dag i taget.
      Flickorna är så goa, jag längtar.
      Ha det bra!

      Radera
  2. Ja jag får alltid "rätta" felaktiga kommentarer här i Sverige om Grekland.

    Vilka söta små ettåringar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att du står på dig Malin, man blir besviken för det är en annan verklighet här nere.
      Tur att man har två små godingar som förgyller tillvaron.
      Ha det bra!

      Radera
  3. Hoppas att det löser sig med jobb för din del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det ändrar sig fort från ena dan till den andra. Det är svårt för många företag idag att hålla sig kvar på marknaden. Man får väl hoppas på att lottoraden slår in.
      Ha det bra!

      Radera
  4. Man undrar var det ska sluta. Det är bara att hålla tummarna att det vänder med det snaraste.
    Helt underbar bild på småttingarna!
    ☼☼☼

    SvaraRadera
  5. Ja vi får verkligen hålla tummarna.
    Tjejerna är för goa, lika busiga som på
    bilden.

    SvaraRadera