torsdag 17 januari 2013

Vedkamin med ugn ska det vara

Häromdagen åkte vi att kika efter en vedkamin till sommarhuset i Korfos.  Vi hittade tillslut en affär med diverse grejer i sortimentet, bl.a några vedspisar. På en vedspis stod det några wiskeyflaskor, Tsipouro, nötter, så det tas en hutt då o då. Vi tittade på varann och log, det skulle ha varit i Sverige det.
Den ena av vedspisarna hade även en liten ugn och jag sa bestämt att det vill jag inte ha. Den här försäljaren var riktigt bra, han berättade hur mysigt han och hans fru har det på morgonen när de dricker sitt kaffe och myser vid kaminen så gräddas brödet i ugnen. Tänk vilka goda rätter och rostade kastanjer de har ätit vid kaminen.
Regnet stod som spön i backen ute och jag kunde föreställa mig vad mysigt vi skulle ha det med brasan, värmen och något gott i ugnen. Tur att man kan ändra sig ibland. Det är klart att vi ska ha ugn!
 

8 kommentarer:

  1. Sådant snacks tycker jag det skulle införas i Sverige också - prata om att det skulle bli en riktig kundmagnet!

    SvaraRadera
  2. Speciellt efter en snaps är det ju självklart med ugn i kaminen...!
    :) hihi, skojar bara - låter verkligen mysigt. Det är ju faktiskt inte särskilt jobbigt att grädda eget bröd, vet egentligen inte varför man inte tar sig för och gör det oftare?!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Korfos gör vi helst roliga och mysiga saker så jag ska prova och baka.
      Ha det bra!

      Radera
  3. Haha, det är väl härligt att det gick att ändra sig. ;) Vi skulle definitivt behöva en sådan vedspis här hemma. Speciellt vid de tillfällen då det blir strömavbrott (vilket händer då och då här på landet). Men jag är tacksam för att vi har en öppen spis iallafall. Den har räddat oss många gånger.

    Njut av helgen och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken brasa som helst är bra, både för värme och mysfaktor.
      Trevlig helg!

      Radera
  4. Kikar ofta in på din blogg...
    Vill bara önska dig en jättefin helg!
    Hälsningar från ett iskallt och vintervitt Öland,
    och Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att få besök. Jag brukar också kika in hos dig, du har så fina foton.
      Inget fel med ett vitt Öland!
      Ha det bra!

      Radera