lördag 7 april 2012

Glad Påsk....

till er som firar det denna helg!
Som svensk tänker jag bl.a. på smågodis när det idag är påskafton och det förvärrar min nuvarande kris. Jag har slut på saltlakritsen. Sonen försov sig sist när han kom och hann inte handla mina pingviner på taxfree. Det hänger på Ikea nu, de kanske har, förhoppningsvis kan de ha Djungelvrål eller Salta fiskar.
Idag har termometern visat 24 grader i skuggan, härligt. Jag har vilat från träning idag, har nämligen en hammare (mer likt en slägga) i huvudet sen igår. Två stora påsar eller större än de vanliga under ögonen så det kan vara något virus på gång.  Det har varit en lugn dag och jag har ”Skypat” med Dimitroula och barnbarnen. Då glömmer man både tid och rum.
Fredag var det igår = Aten. Det var mycket folk i soppköket och många familjer med små barn. Det kom några skolgrabbar och hjälpte till. Föreståndaren till soppköket var noga med att informera grabbarna om att besökarna som kommer för att äta är människor som har ett mänskligt värde och skall bemötas med respekt. Bra sagt.
Annars var det otroligt mycket folk i huvudstaden och många var ju turister (de med shorts). När jag passerade grönsaksmarknaden passade jag på att titta efter pepparrot men det hade de inte. Där har vi Ikea igen, de kan vara räddaren i nöden. Jag vet inte om det är typiskt svenskt egentligen.

Vildsparris, passar till påsk.

8 kommentarer:

  1. Var till Ikea i torsdags och de har minskat kraftigt på sortimentet i svensbutiken. Ingen Marabou, lakrits, kalles kaviar eller ansjovis! Tråkigt!
    Här har vi också haft +25 idag, en alldeles underbar dag, hörde att i Sverige har de snö,brr brr....
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Det var tråkigt med Ikeas sortiment. Det kanske är lika bra att jag börjar med lakritsavvänjning då, hehe. Man kan ha värre laster än detta.
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Åh får du inte tag på saltlakrits? JOBBIGT...

    Jag har inte ätit någon endaste liten godis i påsk, så känner mig faktiskt riktigt nöjd med mig själv. Så läser man om soppköket och hungriga människor. Vilken kontrast. :(

    Kram och glad (svensk) påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka "stora" problem man kan ha och visst är det kontraster här i livet.

      Radera
  4. förstår precis det där med saltlakrits-abstinens...här är det också slut och länge till nästa leverans! På ikea har de ju slutat med det!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att höra att det finns fler med samma last. Håll ut!

      Radera
  5. Ha en jättefin påskhelg, Christina! Hoppas du får tag på saltlakrits snarast!!! Själv är jag mer åt chokladhållet...
    Visste inte att vildsparris ser ut sådär, undrar om det kanske var det bakom vallmoblommorna på min bild som du skrev?! Jag tyckte det såg ut som vanliga kvistar...:)
    Kram, kram
    ♥♥♥

    SvaraRadera
  6. Det är ju min sparrisperiod nu, nästan drömmer om sparris. Den växer så sporadiskt så det är svårt att plocka mycket av den. Den sticker upp som en stängel, ibland ensam eller om man har tur två , tre stycken.
    Trevlig grekisk påsk Eva!

    Kram

    SvaraRadera