söndag 14 juli 2013

Nya minnen

Det har varit intensiva veckor med våra tjejer och vad fort de växer, snart blir de två år. Jag önskar ibland att jag kunde få stoppa tiden, för dagarna rullar på och så är det dags att åka tillbaka igen. Lite synd var att vi alla blev sjuka i omgångar med förkylning men det är nånting som hör till.

Dopet var en upplevelse i sig och barnen skrek oavbrutet.  Proceduren kortades trots allt ner till en halvtimme, ibland kan det ta en timme. De oljades in på hela kroppen och sedan sänktes de ner i vattnet tre gånger.  Prästen var inte speciellt pedagogisk och det var traumatiskt för flickorna.

Men senare på festen så märktes inget av det som tidigare hänt och de dansade och lekte. Tur att minnet är kort.
En sak är klar, kretensarna vet hur man festar och slår klackarna i taket. Det dansades hela kvällen och det serverades god mat och dryck i stora lass. Det var roligt att alla svenska besökare var med och dansade för vi fick gå på danskurs innan. Där lärde vi oss tre olika danser. Musiken blandades med kreteansk- och  svensk musik som bl.a. Lasse Berghagens "En kväll i Juni". Det var så himla kul!!
Kreta ger ingen direkt ö-känsla, utan är lite mer som fastlandet. Men den har en viss atmosfär som som är enkel, gästvänlig och trevlig. Dessa underbara berg gav jag mig ofta upp i tidiga mornar när alla låg och sov. Jag hittade oregano och lagerbergsblad som jag sedan torkade i solen. Vilken lyx!Fina och välskötta olivlundar på begssluttningarna. Massor av fikonträd med fikon som snart kommer att mogna.

När vi kom tillbaka från Kreta, packade vi om väskan och åkte till Korfos. Andreas hade fortfarande några dagars semester kvar och vi behövde få vila lite innan jobbet drar igång igen. Nog blir man påmind om att man inte är tjugo år.

Dimitra
(det blev ingen ordning med kameran denna vistelse, dopbilder får vi från fotografen senare som jag kan visa)
 

2 kommentarer:

  1. Det låter som ni har haft det helt fantastiskt Christina och vilken lycka att få fylla ryggsäcken med nya vackra minnen.

    Kreta är en ö som vilar varmt i mitt hjärta. Jag var bara 4 år första gången jag besökte ön och sedan följde flera besök genom åren. Det var på denna ö som jag och min man förlovade oss så den har en speciell plats i våra hjärtan.

    Sköt om dig vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Härliga minnen att tänka tillbaka på!

    Ett fång kramar till dig!!

    SvaraRadera