fredag 19 juli 2013

Lite fredagsmat

I morse så öppnade jag sista Löfbergslila paketet och kaffedoften var helt underbar. Vad synd att inte kaffet smakar som det luktar, men färdigbryggt var det hur gott som helst.
Ikväll kommer Tassos och några svensk-kompisar till oss efter att ha varit i Korfos en vecka. De får råda sig själva här och göra Aten osäker och vi åker till Korfos över helgen. Det blir gott att få bada och fiska lite.

Köket idag har bjudit på medelhavsgratäng med squash, aubergine, paprika, lök o vitlök. Jag rostade allt i en form i ugnen tills det fick färg och då hällde jag på tomatsås. Toppade efter en stund med riven ost och till detta stekta starka korvar, tsatsiki och grönsallad.


Jag gjorde en förenklad "Bogatsa" som är en typiskt grekisk slags kaka. Man använder filodeg och tar ett ark i taget som man då liksom drar emot sig i formen och skrynklar ihop det på längden. Alla ark ska användas. Därefter hyvlar man på ca 125 gr smör och in i ugnen tills det har fått mycket färg. Då tar man ut formen och blandar en burk söt, konserverad mjölk med två delar vatten och häller det över kakan och gräddar ytterligare tills den börjar pösa och resa sig lite. När den har svalnat så pudrar man florsocker och kanel över.

 
Ha en trevlig helg!
 
 

6 kommentarer:

  1. Jag håller absolut med om att det är lite synd att kaffet inte har samma smak som den underbara doften av nyöppnat kaffepaket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, doften är speciell.

      Ha det bra!

      Radera
    2. Tack för en trevlig blogg. Jag hoppas att det är okej att jag länkar till den från min hemsida jag håller på att bygga upp?
      http://www.mittgrekland.se/blogg
      Jag använde lite av din egen beskrivning för att beskriva din blogg. Säg till om du inte tycker att det blev okej.

      Radera
    3. Det är jag som ska tacka och jag har inget emot länkningen. Det är en fin hemsida du har gjort med massor av info om Grekland och trevliga tips.

      Ha det bra!

      Radera
  2. Åhhh! Jag blir hungrig bara av att se dina bilder och läsa dina ord Christina. Låter så gott! Jag gillar enkelheten som infinner sig på sommaren när det gäller mat. Det finns så mycket fina råvaror att välja mellan och det enkla blir oftast det godaste.

    Jag hoppas att ni har det riktigt gott i solen? Ta hand om er!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt om man inte har någon spis(förhoppningsvis har du fått det nu)! Visst är det enklare med maten på sommaren, tänk bara vad tomaterna är goda nu när de får mogna i solen.

      Må så gott bland solrosorna!

      Kramar

      Radera