tisdag 8 december 2015

Fina dagar

Vi fortsätter att njuta av kanonväder 15-18 grader och helgen i Korfos var helt otroligt härlig. Morgonkaffet har aldrig smakat bättre då solen värmde oss på balkongen. Havet låg som en spegel och tystnaden skapade en frid i sinnet.
Jag strosade i lundarna och hittade lite sparris och det var härligt att vara tillbaka igen i markerna.
Det är alldeles för torrt och det behövs regn nu. I grönsakslandet skördar jag fortfarande paprikor och tomatplantorna har tagit omtag. Salladen prunkar och citronerna börjar att mogna.
En löpartur blev det som vanligt och jag blir lika hänförd varje gång av lyckan att få springa i denna miljö. Sen jag flyttade hit har jag lovat mig själv att aldrig bli hemmablind.

Jag tog mig en tur in till Aten för ett tag sedan för ett ärende och tog med mig kameran. Lite svårt är det med gatubilder när det är så mycket folk i rörelse. Jag gick mot Victoria-platsen där båtflyktingar väntar på att bli slussade till olika anläggningar. Men jag skämdes att ta upp kameran och fortsatte istället att gå förbi. Jag önskar så här i efterhand att jag skulle ha varit lite tuffare och gått fram och pratat med dom. Vad de har upplevt och var de ska ta vägen.
Vi har en vän som kommer från ön Chios och han har sommarhus precis vid stranden. Ibland kom det flyktingbåtar och det var bedrövligt sa han. Han orkar inte riktigt  prata om det och då förstår man eländet.
Dessa människor flyr från krig och riskerar sitt- och sina barns liv. De är desperata och vi måste hjälpa dom. Vi kan själva komma i samma situation en dag, att inte glömma.

På väg till bussen passerade jag några saluhallar.
Himalaya salt till kilopris

Fisk saluhallen
Kött saluhallen



Önskar en fortsatt trevlig dag!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar