onsdag 9 december 2015

På menyn

Vad ska vi äta imorgon? Jaa du, ingen aning! Trots att ha ett ganska brett utbud med "två kök" så står det still, ingen fantasi. Internet vimlar av recept och på Tv:n går det massor av matlagningsprogram. Det tittar jag gärna på och tänker många gånger att det ska jag också laga (någon gång). Det slutar med att det blir det gamla vanliga som jag har lagat tusen gånger.
Häromdagen så hade vi knaperstekt fläsk, det är gott. I Sverige så blev det inte så ofta det och ibland nästan rynkade vi näsan åt det. Här är det mycket populärare och det heter så fint som Pancetta. Det låter inte så roligt när man säger att idag ska vi äta fläsk. Däremot låter Pancetta som italiensk gourmetmat.

Men idag står fisk på menyn och det är inte fy skam. Dorado (Tsipoura) och havsabborre (Lavraki)i ugnen och en kall sås, typ remouladsås med kapris och dill.

Lite skön musik behövs till matlagningen. Har fått noja på Amos Lee och hans låtar.
Kanske du gillar honom också!











6 kommentarer:

  1. Mat är alltid ett gissel och jag tenderar alltid att hamna i "samma gamla hjulspår"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så typiskt. Antagligen är det enklast så, med det gamla vanliga.

      Radera
  2. Den eviga frågan. Jag undrar om det inte är den mest ställda frågan i våra hem? ;) Det är väl ofta så att de flesta av oss har ett gäng paradrätter som vi äter ofta och lite förnyelse emellanåt. Jag har blivit lite bättre på det där genom att jag bestämmer mig för att denna vecka ska vi äta 2-3 nya rätter vi aldrig har testat innan och så väljer jag ut recept ur någon av alla mina kokböcker (jag älskar ju kokböcker). Ibland upptäcker vi nya favoriter och ibland blir det bara ett enda gästspel. Men det är roligt och så mycket god mat. Lite som att gå på restaurang då och då, fast hemma. :)

    Ta hand om dig kära vän!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra att bestämma sig för nya rätter. Jag får nog prova det också. Tyvärr har jag svikit mina kokböcker allt för ofta och hängivit mig till datorn.
      Många kramar till dig Lotta!

      Radera
  3. Härlig matlagningsmusik! Har inte hört honom förut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Jag har nyss fått höra talas om honom. Lite country varning men skivan "Live från Red Rocks" är så bra.

      Tack för kommentaren!

      Radera