torsdag 14 juni 2012

Diverse i värmen

Det var en dålig start både för Sverige och Grekland i EM, men fortfarande kan vi hoppas. Ibland händer det saker när man minst anar det. Igår skjutsade jag Tassos till flyget, han ska fortsätta se EM i Ukraina och Polen. Det är säkert en härlig stämning där på plats.
Kikade in på IKEA när jag ändå hade vägarna förbi, det blev lite smågrejer bl.a. några sillburkar.
Det ska smaka gott nu när vi har fått sån värme, igår 39 grader i skuggan. Krafterna tar fort slut i sån värme, men det ska visst bli några grader svalare idag och det tackar jag för.
Tassos och jag var inne i Aten i tisdags för att äntligen hämta köpekontraktet på tomten vi har köpt. Vi var och skrev alla papper och överlämnade pengarna förra veckan och till vår förvåning fick vi ingen kopia eller kvitto, fast vi frågade.” Nej, det är lugnt, ring på måndag så gör vi upp en tid på tisdag då ni kan hämta alla papper. Vi behöver lite tid för att ordna allt”. Jaha, då får vi väl tro på det då, fast det var olustigt att gå därifrån tomhänt. Tänk om vi kommer tillbaka till kontoret och det är tomt, som det aldrig har funnits där. Vi har antagligen sett för många filmer tror jag.
Kontoret fanns fortfarande kvar med personal på plats och vi fick våra papper!! Oj, det har varit krångligt och byråkratin har visat sin sämsta sida, några gånger trodde jag att det aldrig kommer att gå vägen. Jag är riktigt glad för tomten, nu ska jag ge mig in i olivolje-branschen som olivbonde. Olivoljan är av fin kvalitet och nu ska det hittas köpare.
Hur som helst så tyckte jag att det var för dåligt med turister i huvudstaden, kanske är det för tidigt om inte skolor har slutat inför sommaren. Det var halvtomma cafeterior och tavernor. Vi satte oss för en fika och fick betala 10 € för två kaffe. Maximal otur. Det borde ha stått en skylt utanför ”Endast för turister”, för vilken grek har råd att gå dit med den månadslön man har idag (om man har turen att ha en).
Tassos i väntan på Greklands första match.

2 kommentarer:

  1. Det låter så himla spännande med era olivodlarplaner! Vem vet, jag kanske får komma och handla på plats så småningom!

    SvaraRadera
  2. Jag blir nästan nervös, det är klart att du får komma och handla bästa oljan!

    SvaraRadera