onsdag 24 oktober 2012

Hösten

Nu är mysbyxor och strumpor på och inatt fick täcket krypa in i påslakanet. Mycket mys o pys nu. Igår blev det ett besök in till Aten och jag har inte varit där på hela sommaren för att handla. Däremot så var jag och Andreas inne en söndag för att strosa i Monasteraki och kolla in loppmarknader och antikaffärer. Det var proppfullt med folk och jättefin stämning.
Nu finns det inte många turister och det var inte trångt på gatorna igår. Det blev inhandlat ett par byxor (för att slippa gå med rumpan bar i vinter) och naturligtvis lite kläder till småflickorna. Jag fyndade ett par skor för fem euro och kassörskan sa att jag fick dom för fyra om jag inte tog kvitto.
Det kommer att ta lång tid för Grekland att ändra sitt tänkande om inte det införs ett annat system där det inte finns utrymme för en sån fråga om kvitto. Men så betyder också 1 euro ett kilo pasta när man får vända på slantarna. I sådana här grektider så ligger ens egen plånbok närmare än statens.
Nu såg jag inget elände i Aten för jag gick inte i de områden men man vet att det finns där. I utkanten där vi bor ser man inte av krisen på det viset. Däremot så bjuds det inte lika ofta på middagar som tidigare utan man umgås över en kopp kaffe.
Vi är glada när vi får åka till Korfos som vi gjorde i helgen för att fiska, promenera och bara njuta av tystnaden. Jag råkade hitta vildsparris som har tappat tidsbegreppet om det nu är höst eller vår. Det är ingen ordning på något längre eller ska det kanske vara så. Låt oss ta en dag i taget.


2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen jättehärligt att kunna flanera omkring och hitta sparris, bara sådär...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det och den smakar så gott att äta direkt.

      Radera