tisdag 26 november 2013

Redan advent!


Två veckor fick vi tillsammans med våra tjejer och det är som tiden stannar upp då. Vi levde ett småbarnsförälderliv med rutiner som mat-och sovtider. Lekte med pussel, lego, dockor och hoppade jämfota runt i ring.
I Korfos trivdes de som fisken i vattnet och vi tog promenader vid havet och kastade sten. Vi tittade på kaniner och tuppar genom staketen på väg hem och katter som det vimlar av.




Här beundrar vi Andreas nyfångna bläckfisk.
 
Men nu brinner det i knutarna för det är ju advent till helgen och jag har ingen julstämning alls i år. Vi har haft nästan tjugo grader idag med sol och då är det svårt att förstå att vi kommer in i julmånaden. Jag köpte hyacinter och apelsiner på marknaden, jag får försöka öka på stämningen med dofter. Förra året garnerade jag apelsinerna med kryddnejlikor och det funkade bra, det ger en underbar jul doft.
En fönsterstjärna köpte jag på Lidl och den hängde vi upp i går kväll, så fin. Jag gillade att promenera i Sverige när det var mörkt ute i december och titta på alla upplysta fönster och utebelysningar i trädgårdarna. Här är det ovanligt med fönsterbelysning överlag, lite synd.

På lördag bär det iväg för olivplockning för några dagar, jihhaa!!



Trevlig advent i förskott!!



 

6 kommentarer:

  1. Jag köpte en adventstjärna förra året, så här ska julpyntas till helgen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får göra så gott det går när man bor i varmare klimat. Jag har tjuvstartat lite.

      Ha det bra!

      Radera
  2. Så gott ni har det Christina och vilken lycka att tillbringa tid med dessa små prinsessor. Guldtid.

    Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få till den rätta adventskänslan med 20 grader varmt utomhus när man inombords har en bild av att det ska vara kallt och mörkt. Men jag är helt övertygad om att ni kommer att få en riktigt fin första advent. Oavsett vad temperaturen visar. ;)

    Ta hand om dig vännen och lycka till med olivplockningen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flickorna är enormt goa och det var fint i Korfos. Vi får ha lite adventsmys imorgon för jag kommer att vara i olivlunden på söndag.
      Tack för omtanken och många kramar!

      Radera
  3. Olivplockning i adventstid! Så underbart det låter. Jag förstår dock att längtan till Sverige och snö och kyla faktiskt kan infinna sig i just en sådan härlig tid som advent. Önskar dig en fin avslutning på veckan och en riktigt trevlig första advent. KRAMIS

    SvaraRadera
  4. Nu blir det olivplockning andra advent istället om vädret tillåter förstås men visst så är det lite speciellt att få vara i en olivlund denna tid på året.
    December månad är så fin i Sverige, speciellt om det finns snö.
    Jag önskar dig också en fin advent.
    Grekkramar!

    SvaraRadera