torsdag 24 juli 2014

Maktmissbruk

Det var en varm helg i Korfos och det var underbart att få simma och låta kroppen få sig lite träning. Jag har för mycket energi och det kan bli jobbigt för en del...Förra helgen lade vi i vår båt och tog upp svärfars gamla eka. Nu får den stå hemma och vila sig till oktober då skiftar vi igen. Vår båt var nära att bli stulen förra vinter. Det blir tomt på folk och ödsligt framåt hösten, perfekt för tjuvarna.
I söndags var vi ute och fiskade och när vi kastat ankare kom kustbevakningen i högsta fart emot oss.
Här är det speciella regler när man har båt. Det är lite konstigt, bil kan man köra laglöst praktiskt taget. Jag kan rabbla upp hur mycket som helst och uppåt väggarna tokiga och lagbrytande situationer men på havet där gäller det.

Limenarchio, kustbevakningen, har en jargong och mentalitet som antagligen hänger kvar sedan juntatiden. Vi fick verkligen känna av det när vi ordnade pappren till båten för några år sedan.
Nu pratade de med oss med en attityd som om vi vore de värsta brottslingarna och nu skulle vi dömas.
De krävde bl.a.vårat båtägarintyg som låg i tryggt förvar hemma i lådan och vi saknade säkerhetsutrustning som krävs (som är en bra regel tycker jag). Något som äntligen är ändrat är att de papper vi skaffade när vi köpte båten har upphört. Det var fisketillstånd för var och en som fiskar i båten och ett fisketillstånd för båten. De var man också tvungen att förnya vartannat år.
Andreas fällde en liten syrlig kommentar som "men har ni papper och penna, var är datorn? Genast där trissades de upp en nivå. Jag fällde några kommentarer och genast uppfattades jag som ironisk och de bad mig åka tillbaka till Sverige om jag inte gillar reglerna i Grekland. Rasistisk kan man nog säga att den uppmaningen var. Alltså hade jag ingen rätt att säga min åsikt och utrycka mig fritt. Jag fick verkligen bita mig i tungan för de kunde ge oss alla möjliga böter som kunde kosta oss en förmögenhet. Vi väntar nu på inbetalningskortet, huamejen!
Nästa gång vi sitter i båten är den fullt säkerhetsutrustad och ägarintyget ligger inplastad i väskan. Om vi blir kollade igen får vi se vad samtalet leder till.....


 

2 kommentarer:

  1. Usch, vilken trist upplevelse! Jag hoppas ni slipper fler av sådana framöver.

    Jag hoppas att allt är bra med er Christina och att ni njuter av sköna dagar?

    Ta hand om dig vännen!♥

    Kram Charlie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, allt är bra och vi har kommit tillbaka från en härlig semester.

      Många kramar!

      Radera