onsdag 24 juni 2015

Marknadsdag


I morse blev det ett besök till marknaden i mitt område. Den är inte stor men har det man behöver, så nu har jag fyllt upp med grönsaker o frukt. Det är tid för aprikoserna och de är ju så goda. Jag ska koka lite kompott att ha på yoghurten.
I matlagningen blir det mycket aubergine och squash såhär i sommartider. Ibland som ratatouille eller så skivar jag grönsakerna och de får ugnsteka tills de får färg. Godast är om man steker i olivolja men jag brukar göra smalvarianten i ugnen. Jag gör en god tomatsås på färska tomater som jag häller över grönsakerna och toppar med riven ost. Det kan ätas som det är eller som tillbehör till kött och kyckling.
Förresten så vill jag tipsa om att ha gärna i kapris eller/och oliver i ratouillen och i tomatsåser. Smakerna blir som handen i handsken (tycker jag då). Nästa gång jag gör tomatsås ska jag rosta tomater och lök i ugnen först, har hört att det är jättegott.







 
 
 
 
Ha en bra dag!!
 




 

2 kommentarer:

  1. Det låter jättegott! Jag gör också en massa olika varianter av "grönsaker i ugn", men att få dem riktigt färska sådär är ju alltid speciellt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är behändigt att ugnssteka och slippa stekandet, inte så fett heller.
      Fina och färska grönsaker är något vi mycket av här nere (tur är väl det)....

      Radera