onsdag 30 april 2014

Helgdag igen

Valborg har jag inte firat på många år men tanken går alltid hemåt när det är röda helgdagar i kalendern. Här firar man första maj med att binda blomkransar som man hänger på dörren eller balkongräcket. Man tar gärna en tur med bilen och har picknik nära havet eller så kan man demonstrera.
Med vår bil på verkstaden så blir det varken det ena eller andra. Reparationen känns verkligen i plånboken, jädrans otur.
Men tur hade vi verkligen med våra olivträd i helgen då det drog in ett oväder med hagel, regn och blåst. Närmast drabbad var grannbyn där bröts grenarna av träden, vinrankorna blev totalförstörda och andra odlingar likaså. Olivträden är i år översållade med blommor och de är känsliga mot väderomslag. Farligt är det också om det blir plötsligt varmt, då solen kan bränna blommorna.
Nu förstår jag bönderna som är beroende av vädret.
I Korfos har målarjobben fått vila för det har regnat var och varannan dag. Murarna och sittbänken måste vara torra innan de ska vitkalkas. Det kommer att bli fint på bakgården när allt blir färdigt.

Jag får aldrig nog av olivträd och olivlundar, visst är det vackert!


 
Trevlig valborg och första maj!






4 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för att era olivträd klarar sig! Spännande med olivskörd!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vädrets makter.....Jag har fortfarande svårt att förstå att vi äger denna tomt med olivträd och att skörda är så speciellt.

      Ha det bra!

      Radera
  2. Hej Christina!

    Kommentaren jag skrev igår bara försvann så jag skriver en ny idag istället. Usch, vad trist med bilen. Reparationer är aldrig roliga och har dessutom en tendens att kännas hårt i plånboken. Men vad gör man, bilen behövs ju. Desto roligare att höra att ni klarade era olivträd bra i stormen. Ibland är det verkligen skönt att ha turen på sin sida. Och jag kan bara nicka instämmande Christina, olivlundar är vackra. Tack för att vi får följa med till din.

    Ta hand om dig vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra ifrån dig, rara Lotta. Hoppas du har det bra.
      Ibland får man tråkiga utgifter men visst hade vi tur med våra olivträd och det tackar jag för.
      Kram!

      Radera