måndag 20 februari 2012

Ljuvliga Korfos

2011-01-23
Blomman påminner lite om en flaskborste.

Det har varit blandade dagar med sol och moln. Förra lördagen åkte vi till Korfos och vi hade fyra fina dagar med mycket sol. Tur var det för det blir för kallt att vara inomhus. Vi har värme i sovrummet men det räcker inte för resten av huset. Köket och vardagsrummet är i ett enda rum, så där blir det en investering längre fram i en luftkonditionering för både värme och kyla. Det har vi i vår lägenhet i Magoula och det funkar utmärkt. Det blev som vanligt fiske, jogging och promenader. Andreas dök och fick fyra bläckfiskar. Det var riktigt kallt och han kunde bara vara i en halvtimme, sedan domnade tårna sakta bort.
En bläckfisk grillade vi igår tillsammans med fisken vi fick i Korfos, så gott. Resten av bläckfiskarna kokade jag och marinerade sedan i vinäger, olja och oregano.
I fredags tog vi ett besök till den myndighet som hanterar tillstånd till marknaderna och troligtvis kommer tillstånden att bli fria, även för företagare. Det tror jag kommer att gynna mig, men inget är klubbat än så det är bara att vänta.
Idag åkte vi någon mil bort där man kan promenera i skogen, typ som våra barkbanor, fast här är det grusvägar. Det blir bra att byta springrunda ibland och få lite mjukare underlag.
Annars gjorde jag vegetariska kåldolmar idag. De fyllde jag med bulgur, färsk tomat, morot, färsk lök, spenat och fetaost. Det blev riktigt bra. Nu blir det en lugn kväll framför brasan och lite TV.

Kyrkan i Korfos, där Tassos döptes för 20 år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar