måndag 5 mars 2012

Diverse tankar

12/10 2011
På Kreta var vädret helt perfekt med ca 26 grader. Jag tog en promenad i bergen och det började regna. Det var helt underbart för det gav en doft av bergs-salvia och skog. Denna natur är precis utanför Dimitras dörr och jag älskar dessa berg med de fina olivlundarna. Jag njöt av livet som mormor, mamma och maka. Lycka är något som är för stunden, för jag vet att den kan ändras bara på en dag.
Det gäller att bevara dessa stunder så vad är en förkylning med ont i halsen.
Vädret vände och vi fick ett tufft höstväder med 14 grader med storm och regn. Vi fick sätta på värmen idag men jag hoppas på morgondagen för då ska vi få 23 grader med sol.
Jag saknar att få hålla om dessa små flickor och studera deras grimaser och roligheter de har för sig. Det går inte att bli mätt på dessa små liven. Att inte få denna dagliga kontakt är något vi måste vänja oss vid. Det kunde vara värre, om vi hade bott i Sverige t.ex.

Den här vyn har man när man sitter och dricker kaffe på Dimitras uteplats.
Från det ena till det andra så är tillståndet i Grekland på bristningsgränsen. Medelsvensson som betalar sin skatt och gör rätt för sig är den som betalar Greklands politikers svek och korruption. Det finns inte ord och svensk press har verkligen inte varit objektiv. De har anklagat grekerna för att vara lata och dricka kaffe hela dagarna. Det är de som har fått statliga jobb genom kontakter och för att vinna röster i valet har haft alla katastrofala förmåner. Majoriteten har gjort rätt för sig och hur kan EU acceptera den månadslön som greken har idag i jämförelse med resten av Europa. Priserna på mat, hyra och bensin är lika som de övriga EU-länderna. En heltidslön efter skatt för medelsvensson är 8 000 svenska kronor ??!!!
Nu kommer det att strejkas denna vecka maximalt bland olika yrkesgrupper och jag kan bara säga:
Bravo! Strejka på och med all rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar