måndag 5 mars 2012

Diverse

Söndag 22/5
Igår åkte vi till marknaden för att bunkra upp grönsaker och frukt inför veckan i Korfos.
Nu börjar äntligen säsongen för meloner, köpte några honungsmeloner som Dimitra tycker om.
Här äter man frukt och grönsaker som finns för årstiden. På marknaderna finns det säsongsprodukter men i välsorterade butiker kan man hitta det mesta.
Lagade Lasagne (som också var på beställning) och sedan bar det iväg på namnsdagskalas.
Dagen namn var Kostantinos (Kostas) och i den familjen fanns det två Kostas. En stor och en liten, så det blev en skjorta och en leksak till present. Det var trevligt och en massa mat naturligtvis. Vi kom sent i säng och gick upp halv fem på morgonen för att hämta Dimitra o Manos vid Pireus. Det är alltid så roligt när vi får se dom och Dimitras mage hade växt rejält och putade ut.
Vi åkte direkt till Korfos och vi hann med både stranden, löpning och fiske den dagen.
Så vacker Dimitra

Tisdag 24/5
Det är så härligt att dricka morgonkaffet här. Det är tyst och sitter vi på framsidan kan vi se havet, är vi på baksidan ser vi olivlunden. Växterna har börjat gulna nu, bara på den veckan vi var i Magoula.
Efter frukosten åkte vi för att kolla på vår båt som inte är färdig än. Vi ska få den på fredag sägs det nu, han bara ”löver o löver”.
Vi grillade fisk idag och till det kokta rödbetor och kokt sallad på rödbetsblasten, gott. Vi låg på stranden lite men vädret har vi inte med oss. Det är varmt men ofta mulet, så på kvällningen passade det bra med en joggingrunda för mig o Manos.

Andreas, Dimitra o Tassos

Lördag 28/5
Vulkanen skrämde oss rejält i veckan. Kommer han att kunna flyga eller inte? Han FLÖG pojken och vem var gladast i världen om inte hans mamma. Nu är det bara att njuta i en vecka med de goaste barnen.
Det var dåligt väder med blåst och regn så vi passade på att åka till Aten för shopping efter Tassos fått äta sin favoritmat och kaka. Dimitra köpte mammabyxor på H&M och vi strosade runt bland turisterna i affärerna.
Under natten regnade det med blixt och dunder och det dåliga vädret fortsatte på fredagen också.
Vi åkte i alla fall till Korfos på morgonen. Andreas o Tassos åkte naturligtvis ut och fiskade. Vi andra åkte till Epidavros antika teater som ligger ca 15 min från Korfos. Manos har aldrig varit där så det var kul för honom. Vi hade tur för det var en amerikansk gospelkör där som spontant sjöng för oss alla. Vilket ljud! Efter det så gick Manos fram och presenterade sig och bjöd på en antik dans från Kreta med hjälp av musiken från sin telefon. Alla klappade i takt och var överlyckliga för det uppträdandet.
Vilken svärson! Vi behövde verkligen en kopp kaffe så vi åkte vi till byn Epidavros och drack en kaffe där och regnet bara öste ner.
Efter frukost på lördag morgon gick jag ner till stranden och rensade fisk som vi skulle grilla. Vädret har blivit bättre så de andra tog sig ett dopp innan maten. Gubbarna åkte på fisketur på eftermiddagen och vi andra lade oss på stranden. På kvällen blev de TV, Champions League final.
En provtur med båten

Söndag 30/5
Först idag fick vi båten och efter många timmars väntan blev den sjösatt, jiippii! Det blev en provtur, men vi får köra sakta för motorn ska ”köras in” sedan måste vi ha ett ägarbevis och fiskekort. Hamnpolisen är ofta här och kontrollerar och har man inte dessa papper får man böta minst 10.000:-Vi får åka med den gamla till dess.
Vi fick besök från Magoula som ville träffa barnen, det var kul. På menyn hade vi grillat lamm, kotletter, ”pommes” och sallad. Hur gott som helst. Halva gänget åkte sedan på fisketur och resten slappade på stranden.

Dykarpojken

Måndag 31/5
Nu sitter jag med mitt morgonkaffe på altan och tänker på hur jag och Dimitra ska köra Manolis till Pireus i eftermiddag. Det är pirrigt för jag kör nästan inte alls längre och jag måste verkligen göra detta. Nu kan jag ju vägen efter alla dessa hamnbesök.
Redan klockan nio satte jag in middagsmaten i ugnen, det ska ugnsteka i minst fyra timmar (herregud vad ambitiös man kan vara). Det blir vildsvin som jag har marinerat med vin, vinäger, olja, rosmarin, vitlök och bacon. Jag la allt på plåten och skar massor med tomater i bitar och lade ovanpå. Vi fick köttet från en kompis som har egna grisar uppe i bergen. Jag har aldrig ätit vildsvin förut, det blir spännande.
En trevlig middag hos oss i Korfos

Onsdag 1/6
Idag är det 1 juni och i Grekland säger man: Trevlig (bra) månad! Juni, då är det sommar och man har liksom hela sommaren framför sig. Skillnaden här är att man inte blir stressad när sommaren är så lång. Vi har haft en så behaglig värme sen mars månad och jag bävar lite för värmeböljorna som ska komma. Jag sitter som vanligt med mitt morgonkaffe och njuter av en kommande härlig dag och mina barn sover här som förr när vi var på semester. Vi har sista dagen i Korfos tillsammans med Tassos, imorgon flyger han tillbaka till sin vardag. Dimitra får vi behålla ytterligare några dagar och det tackar vi för. I eftermiddag åker vi till Magoula, vi måste besöka några släktingar och på kvällen är vi bjudna till några kompisar för att äta Moussaka, specialgjord åt Tassos. Igår när vi fiskade fick vi ca 3 kg fisk, så idag blir det stekt fisk till lunch.

Marknaden i Magoula

Fredag 3/6
Igår och i förrgår hade kyrkan i Magoula (där Dimitra döptes) namnsdag och då var det fest och marknad på huvudgatan. Vi strosade runt och shoppade märkesparfymer och krämer för 100 kr och det var original. Tassos körde vi till flygplatsen och det var väldigt jobbigt att se honom åka. Tur att vi har en ängel som muntrar upp oss, Dimitra. Det blev ett besök till Ikea när vi hade vägarna förbi och då rök 1000 kr så enkelt. Dimitra ville prompt ha deras köttbullar och gräddsås så det köpte vi med oss och lagade när vi kom hem.