måndag 5 mars 2012

Väder o vind

7/6 2011
Det här är vårat hus i Korfos. Pappan och hans fru bor på nedre plan och vi på den övre med gröna förnsterluckor.

Söndag 5/6
Då blir man ytterligare hållen på sträckbänken. Jag var till kommunen för tillståndet till marknaden men de har inte hört något mer än. Det är jobbigt när allt tar sådan tid och man kan inte påverka det heller.
Jag och Dimitra åkte till Aten på fredag förmiddag, fler inköp behövdes innan det bär av till Kreta. Vissa grejer måste man bara ha, eller hur (speciellt från H&M)? Det var varmt, nästan 30 grader men det gick bra. Det tog några timmar och när vi kom hem packade vi för att åka till Korfos. När vi kom dit vräkte regnet ner, det är att bra konstigt väder för att vara juni månad.
Igår låg vi på stranden och det blev premiärdopp, jag tappade andan av kylan. Det kommer upp iskallt sötvatten från strandkanten och tre meter ut och kan man passera det så går det hyfsat.

Måndag 6/6
Ja just det, det är nationaldagen idag. Vad gott med tre-ledig helg, hoppas att vädret är bra också.
Här pustar vi idag, 32 grader och på onsdag får vi 35 grader. Imorse låg vi några timmar vid stranden och efter maten återvände vi till Magoula. Imorgon kväll åker Dimitra till Kreta. Hon ska göra ett 3D-ultraljud på onsdag. Då får de reda på könen på barnen och man kan se ansiktsdragen. De får allt på en DVD-skiva med sig hem. Magen har växt rejält på de två veckor hon har varit här.
I alla fall så har jag njutit och försökt att ta tillvara på stunderna med barnen. Jag har inte ens brytt mig om att det har varit stökigt och att deras kläder har legat ”drop dead” på golvet. Det är ett stort framsteg dock. Fast i bakhuvudet har jag hela tiden oroat mig för att de snart ska åka härifrån, medans de fortfarande är här. Det är typiskt mig.
Det har pågått demonstrationer runtom i hela Grekland. Folk har samlats på gator och torg för att visa sitt missnöje mot politikerna och deras korruption och maktmissbruk. Utanför Parlamentet fanns det över 500 000 människor i lördags. Hur ska mycket ska folk orka och tåla? Många lever under existensminimum, det är bedrövligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar