måndag 5 mars 2012

Ett skadat land

25/10 2011
Det är tur att grekerna är ett starkt folk, de ger inte upp i första taget. De övriga EU-länderna tror tydligen att vi kan leva på luft och sol.
Det ska vara hårda åtstramningar, grekerna måste banta!! Att de som har arbete ska vara glada för att de får en lön som ligger på existensminimum 700€ i månaden för heltid för den har nyligen sänkts med 100€. På arbetsplatserna är det ett hårt klimat, alla är rädda för att förlora sina jobb. De blir rivaler och inte arbetskamrater. Får man chans sätter man dit sin kollega för att rädda sitt eget skinn.

Denna vecka är det lokaltrafiken som strejkar. Det skapar också ett stort kaos. De som har möjlighet tar bilen och de som inte kan får gå eller stanna hemma. De får ta ut de hårt inarbetade semesterdagar som inte växer på träd.
Positivt är att sopbilarna har kommit igång efter generalstrejken och gatorna har städats från illaluktande sopberg.

Nu har utvandringen startat. Australien öppnar sin famn och har mässa inne i Aten
där de ger information. De som har släktingar ute i världen tar chansen att få hjälp att starta upp ett nytt liv i ett nytt land, med hopp om en framtid.

Nej, från det ena till det andra så är min hjärna ett virrvarrv av drivrutiner som vi håller på att installera på en massa datorer. Nu tar jag en paus från det och Greklands elände. Jag ska baka Mandelbiskotti som är så gott att doppa i kaffet. Vi måste tänka på lite gott också. Här ska jag dela med mig av mitt ögongodis (tyvärr inga karlar) som heter Melina och Ellie.

Melina (A)

Ellie (B)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar