måndag 5 mars 2012

Långhelg

28/3 2011
Här var det liv i luckan på nationaldagen och det märktes ingenting av krisen. Det var musik och fest i husen och tavernorna var fullsatta. Tradition för denna dag är saltad torsk som har fått ligga i blöt några dagar innan den friteras. Till det serveras en sås gjord på kokt potatis, olja och massor av vitlök. Det är så gott, men jag kan lova att man blir törstig några timmar senare. Vi hade strålande sol och jag tog med mig en bok och kaffe och lade mig på stranden några timmar. Vindarna är lite för kalla för att ligga och sola än.
Vi blev bjudna över till en granne på kvällen och en kvinna i sällskapet gick i pyjamas?! Fast den liknade lite en mysdress, men ofta byter de om när de lägger sig på siestan och det kan ju vara dumt att byta ytterligare en gång när det strax blir kvällen (!?). Det är vanligt att gå i pyjamas långt in på dagen för det ska städas både inne och ute, t.o.m morgonrocken kan komma på när hunden ska rastas.
I lördags var det lugnt i husen efter allt festande i fredags. Det blev promenad både på för- och eftermiddagen. Jag gick på sparrisjakt igen och det hade faktiskt kommit upp en omgång till, så det blev en bra bunt. Vi tog en kaffe nere i byn på kvällningen, tittade på en dålig landslagsmatch i fotboll och sedan sov
vi gott.

Vi åkte tillbaka hem i morse för det är så mycket trafik på söndagar och det är gott att få en hel dag till. Jag fick min springrunda på förmiddagen. Det är en speciell känsla att springa här, så vackert. Vi sitter ute i kortärmat från morgon till kväll, men grekerna vägrar att ta av sig vinterstövlarna och tjocka tröjor. De går mer efter vilken dag och månad det är än om det helt enkelt är varmt.
Tog en tur till marknaden på förmiddagen och fyllde upp förrådet på grönsaker. Vi köpte små sardiner som vi ska lägga in i grovsalt några veckor. Efter det marinerar man dom i olivolja, det smakar väldigt gott med
lite Ouzo till en varm sommarkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar