söndag 25 mars 2012

Kattfödsel

Idag fick släkten tillökning, svägerskans katt fick fyra kattungar på självaste nationaldagen. Det var första gången jag fick se en kattfödsel och det var fantastiskt att se instinkterna både hos mamman och ungarna. Hon bet av navelsträngen och åt faktiskt upp moderkakan direkt för att sedan tvätta ren sin kattunge. Jag blev lite förtvivlad när hon lade sig på ungarna men de gör visst så för att gömma och skydda dom. Som tur var så letade de sig fram ganska snart för att dia.

Här har hon fortfarande två ungar kvar som ska födas












Vi firade tillökningen med att laga mat tillsammans hos oss. Idag är tradition att äta friterad fisk som har varit saltad och legat i vatten över natten. Nästan som vår lutfisk som också får svälla upp i vattnet. Till det den underbara vitlökssåsen och andra tillbehör.
Skolbarnen har gått parad idag och paradmusiken hördes från torget. Jag måste erkänna att jag är inte mycket för detta men så är jag ju inte heller uppvuxen med den traditionen (kan jag alltid skylla på).

Det är många som gillar mina nya blommor





Fick tyvärr inte fokuset på vår gäst

2 kommentarer:

  1. Jag har bott i Grekland i många år men har ännu inte vågat mej på att göra bakaliaros, tycker det verkar svårt! Men jag äter gärna när jag blir bjuden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var första gången jag gjorde det men det var inte alls svårt, men tidskrävande. Köket behövde sig en rejäl rengöring efteråt så jag håller med dig. Det är definitivt bättre att bli bortbjuden, haha!

      Radera