måndag 5 mars 2012

Norra Grekland

6/7 2011
Vi har nu varit och sett lite av norra Grekland med kompisar som har ett sommarhus där. Mer bestämt nedanför Olympusberget. Berget är ca 3000m högt men vi åkte upp ca 1200m där vi tog en fika och njöt av
naturen.

Det är rikt på vatten från bergen och det rann bäckar på många ställen och grönskan i hela området påminde om Sverige. Vi besökte ett kloster som grundades av den helige Dionysios i mitten på 1500-talet. Han levde sina sista år som en asket och dog i en grotta. Vägen till grottan var som att promenera i skogen, över en fors med kristallklart vatten. Jag hittade faktiskt smultron som jag mumsade i mig.
Grottan

Vi åkte till städer som Veria och Naousa. Där odlas bl. a. persikor, bigarråer och de producerar vin.
Parken i Naousa

Vi åt lunch i en vacker park i Naousa och sedan åkte vi till Veria där vi besökte bekanta till kompisarna. De hade några hektar med persikoodling och vi fick en hel del frukt- och grönsakslådor med oss hem.
Persiko odlingen

Det skiljde några grader från Aten och på kvällarna eller när vi var på högre höjder fick vi ha en lättare tröja på oss. Nu är vi tillbaka till 35 grader igen och jag tycker nog att jag klarar värmen bättre i år än förra sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar